Menu

Volvo Cars introduceert upgrades voor volledig elektrische en hybride auto's en stroomlijnt modelnamen

Volvo Cars stroomlijnt en standaardiseert zijn modelnamen voor volledig elektrische auto's, in lijn met zijn transformatie om in 2030 een volledig elektrische autofabrikant te zijn.

De volledig elektrische Volvo XC40 Recharge- en C40 Recharge-modellen krijgen respectievelijk de naam EX40 en EC40 en sluiten nu naadloos aan op de namen van de andere volledig elektrische modellen: de EX30, EX90 en EM90*. De naam XC40 blijft voor de modellen met verbrandingsmotor gehandhaafd.

De naamsverandering weerspiegelt de transformatie van het Zweedse merk naar een volledig elektrische autofabrikant. In 2023 vertegenwoordigden volledig elektrische auto's 16% van Volvo’s wereldwijde verkoopvolumes, een stijging van 70% ten opzichte van 2022. De Volvo EX30, EX90 en EM90 komen allemaal dit jaar op de weg en brengen het aantal volledig elektrische modellen in zijn productportfolio op vijf, met nog een aantal nieuwe modellen in het verschiet. In de Nederlandse markt zijn de volledig elektrische Volvo modellen momenteel goed voor ruim 70% van de verkopen.

De update omvat ook de verwijdering van de Recharge-badge van de plug-in hybride modellen, die nu worden aangeduid met T6 of T8 om de verschillende uitgangsvermogens te duiden.

De nieuwe en gestroomlijnde standaard voor modelnamen maakt het voor bestaande en nieuwe klanten die op zoek zijn naar een nieuwe Volvo nog gemakkelijker om te begrijpen welke modellen volledig elektrisch zijn en welke (plug-in) hybride.
 

"Door onze baanbrekende eerste elektrische modellen op één lijn te brengen met de rest van ons elektrische autoportfolio, vereenvoudigen we de keuze voor de consument terwijl we ons aanbod elektrificeren en onze hybrides vernieuwen", zegt Björn Annwall, onze Chief Commercial Officer en plaatsvervangend CEO.
 

Volvo introduceert in een aantal markten, waaronder Nederland, ook een nieuw Performance-softwarepakket voor de EX40- en EC40 Twin Motor-varianten en als upgrade voor het vorige modeljaar 2024. Het Performance-softwarepakket, dat het vermogen met 34pk/25 kW verhoogt voor een snellere acceleratie, omvat ook een sportieve pedaalafstemming voor een nog snellere respons en een unieke 'Performance'-rijmodus om de volledige 442pk/325 kW te benutten.

Voor de Nederlandse markt en een aantal andere markten zal de Performance-software worden aangeboden als een optioneel upgradepakket via de Volvo Cars app bij het bestellen van een nieuwe auto. Bestuurders van een C40 en volledig elektrische XC40 Recharge uit het vorige modeljaar 2024 kunnen de software kopen en downloaden.

Tot slot introduceert Volvo een speciale Black Edition voor de EX40, EC40 en XC40-modellen, na het succes van de vorig jaar gelanceerde XC60 Black Edition. De Black Edition-modellen worden geleverd met Onyx Black lak, hoogglans zwarte badging, 20” 5-spaaks velgen in hoogglans zwart en de keuze tussen een Microtech of textiel Charcoal interieur.

De Volvo EX40, EC40 en XC40 zijn net zo vertrouwd veelzijdig en aantrekkelijk als altijd, met ingebouwde Google-diensten en slimme opbergmogelijkheden in het interieur en, in het geval van het elektrische duo, een elektrische actieradius tot 583 kilometer voor de EC40 en tot 576 kilometer voor de EX40 **.

Noot voor de redactie

  •  *De Volvo EM90 is niet leverbaar in Nederland.
  •  ** Range volgens de realistische WLTP-rijcyclus onder gecontroleerde omstandigheden voor een nieuwe auto. De reële actieradius kan variëren.
  • Voertuigspecificaties en het exacte klantenaanbod kunnen per land verschillen. Bezoek volvocars.nl voor meer informatie.
  • Google, Google Play and Google Maps zijn handelsmerken van Google LLC.

Gepubliceerd op 20 februari 2024