Menu

Volvo Cars rapporteerde vandaag een verkoop van 49.904 auto's in juni, een daling van 26,9 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De vraag naar auto's van het merk blijft groot, vooral naar de Recharge-lijn van geëlektrificeerde auto's.

 

De verkoop in juni werd beïnvloed door de COVID-19 gerelateerde lockdown in China, die een tekort aan bepaalde onderdelen veroorzaakte. Dit had vooral gevolgen voor de productie van volledig elektrische en plug-in hybride modellen. Over het algemeen begint Volvo Cars een duidelijke verbetering te merken in zijn productiesituatie, waarbij het aantal geproduceerde auto's in juni het hoogste van het jaar was. Het bedrijf verwacht echter dat het aandeel van de leveringen van volledig elektrische en plug-in hybride auto's ook in het derde kwartaal een impact zal blijven ondervinden.

In de eerste zes maanden van het jaar verkocht Volvo Cars 291.301 auto's, een daling van 23,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De volledig elektrische auto's van het bedrijf waren goed voor 7,6 procent van de totale verkoop in deze periode, wat meer dan een verdrievoudiging is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Bijna elke derde Volvo (32,3 procent) die in de eerste helft van 2022 werd verkocht, was een volledig elektrische of plug-in hybride model (Recharge).

Het aantal abonnementen van Care by Volvo, het flexible autoabonnement van het merk, was eind juni met 122 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. En in de eerste zes maanden van 2022 steeg het aantal online verkochte Volvo's met 86 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Deze groei werd gedreven door een toenemende vraag van klanten in combinatie met een verbreed aanbod in meer markten.

In juni werden in Europa 16.039 auto's verkocht, een daling van 44,1 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De verkoop van Recharge-modellen was goed voor 33,8 procent van de totale verkoop in de regio tijdens de maand.

De verkoop van Volvo Cars in de VS bereikte 8.434 auto's, een daling van 31,2 procent in vergelijking met juni vorig jaar, waarbij de Recharge-modellen goed waren voor 25,1 procent van de totale verkoop.

De verkoop in China daalde in juni met 1,3 procent tot 16.468 auto's in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar.

Volvo Cars' best verkochte model voor de maand was de XC60 met een verkoop van 18.275 auto's (2021: 23.038 eenheden), gevolgd door de XC40 met 10.194 auto's (2021: 20.392) en de XC90 met 9.949 auto's (2021: 10.579 eenheden).